Kako lakše ostvariti financijske ciljeve? Isprobajte SMART metodu

smart

Kvalitetno upravljanje osobnim financijama važno je za svaki dio života, a to uključuje i postavljanje financijskih ciljeva. Oni mogu biti dugoročni ili kratkoročni, a stručnjaci ističu da im valja pristupiti kao i bilo kojoj drugoj vrsti ciljeva. To znači prije svega ustanoviti vlastite financijske kapacitete, a potom promisliti kako ih iskoristiti da biste ostvarili planirano. U tome će najbolje pomoći tzv. SMART metoda.

Što je SMART metoda?

Riječ je o akronimu koji podrazumijeva da su kriteriji za ostvarenje cilja specifični, mjerljivi, ostvarivi, relevantni i vremenski ograničeni (Specific, Measurable, Achievable, Relevant i Time-bound). Metoda se po istim načelima primjenjuje na raznim područjima djelovanja i to ne samo za ostvarenje osobnih ciljeva, nego i kad je riječ o poslovnim ciljevima poduzeća ili korporacija.

Ciljevi daju svrhu, motiviraju pojedince i učvršćuju odlučnost, pa ako ispred sebe imate jasan i konkretan financijski cilj, veća je vjerojatnost da ćete se lakše oduprijeti potrebi za nenamjenskim trošenjem novca i usmjeriti svoju energiju prema zadanom cilju. Primjena SMART metode prije svega ovisi o kvalitetnoj procjeni osobnih financija. To će omogućiti realan manevarski prostor koji će odrediti sve druge aspekte metode, pa za početak procijenite vlastite financijske kapacitete. Tek kad znate s kojim mjesečnim iznosom možete računati, vrijeme je da se posvetite ostalim aspektima ciljeva.

Specifični ciljevi

Primjerice, željeli biste uštedjeti više novca. Međutim, preformulirajte tu želju u jasan i konkretan iznos. Odredite cilj. Želim uštedjeti novac za put u Japan. Želim kupiti automobil. Želim otplatiti kredit.

Mjerljivi ciljevi

Cilju pridružite konkretan iznos. Put u Japan stoji 5.000 eura. To je iznos koji želite uštedjeti. Novi automobil stoji 25.000 eura. Za otplatu stambenog kredita treba vam još 30.000 eura.

Ostvarivi ciljevi

Ako nisu dostižni i realni, ciljeve nećete ostvariti. Zato je važno dobro procijeniti osobne financije kako biste stekli dojam o vlastitim mogućnostima. Ako financijski lošije stojite, nije vjerojatno da ćete u kraćem roku uštedjeti za novi automobil ili željeno putovanje, pa valja promijeniti prioritete.

Relevantni ciljevi

Je li financijski cilj koji ste postavili u skladu s vašim cjelokupnim financijskim planom i novcem kojeg imate na raspolaganju? Je li ostvarenje tog cilja nešto što vam je izuzetno važno? Je li cilj važan samo za vas osobno ili za sve ukućane?  

Vremenski ograničeni ciljevi

Ciljevi mogu biti kratkoročni te se odnose na period od tri do pet mjeseci, srednjeg roka koji uključuje period od tri mjeseca do pet godina ili pak dugoročni za ciljeve koje ćete postići tek nakon pet godina ili više. A to opet ovisi o vašim osobnim financijskim kapacitetima. Za nekoga je kupnja novog automobila srednjoročni cilj, dok će nekima za to trebati i više od pet godina. Kad znate svoje financijske mogućnosti, odredite vremenski rok za svoj cilj. Primjerice: Za dva mjeseca kupit ću si novi mobitel. Ili, sljedeće godine idem u Japan. Ili, za pet godina ću otplatiti kredit za stan.

Kad ste uspješno pripremili sve što je potrebno, za ispunjenje financijskih ciljeva ključna je dosljednost. Redovito se pridržavajte mjera štednje koje ste sami odredili i cilj će se iz dana u dan činiti sve bližim.

Želite li jednostavnije upravljati osobnim financijama postavite financijske ciljeve.
Ti ciljevi trebaju biti:
– specifični
– mjerljivi
– ostvarivi
-relevantni
-vremenski ograničeni