Domaći mediji primijetili su sve izraženiji trend “kupi sad, plati kasnije” (kolokvijalno “BNPL” – buy now, pay later), koji se iz SAD-a širi prema Europi, te pogađa radno sposobno stanovništvo. O čemu je riječ te koliko je i u ovom slučaju važna financijska pismenost, pročitajte u nastavku.
O čemu se radi? Platforme poput Afterpaya omogućuju korisnicima kupovinu skupljih artikala, poput novog MacBooka, a da ne moraju unaprijed platiti puni iznos. Obično dopuštaju korisnicima plaćanje u četiri rate u razdoblju od šest tjedana.
Korisnički računi obično su povezani s debitnom karticom ili bankovnim računom, gdje se plaćanja automatski preuzimaju. Oni također nude i automatizirane podsjetnike kada dolazi automatsko plaćanje, a kako korisnik sve više kupuje na vrijeme s platformom, njihova potrošnja raste.
Obujam online kupovine u SAD-u putem ove metode prošle je godine porasla na 19 milijardi dolara, što je više nego dvostruko od 9,5 milijardi potrošenih u 2019., upozorava Fitch Ratings, pozivajući se na procjene platne kompanije Worldpay.
Pružatelji usluga koji zasad dominiraju ovim segmentom uključuju Affirm, Quadpay i Klarna, ali i poznatije financijske tvrtke priključuju se trendu: PayPal, Mastercard, American Express, Citi i J.P. Morgan Chase nude slične kreditne proizvode, dok Apple navodno želi ponuditi i takvu uslugu.
Najnoviji planovi DNPL-a obuhvaćaju segment između kreditnih kartica i rata. Fokusiraju se na mlade i korisnike vezane uz tehnologiju, a nude se za online kupnju koja može iznositi od 10 do 20 USD, ali i tisuće dolara.
Fitch upozorava da bi dug po osnovi BNPL-a mogao snažno porasti, pa čak se i preliti na dugove po kreditnoj kartici: ‘Korisnici BNPL-a mogu se naći u nemogućnosti povremene otplate, kada bi se mogli okrenuti kreditnim karticama ili drugim oblicima duga s visokim kamatama za otplatu dugova BNPL-a’, stoji u priopćenju. ‘Posljedično, dug BNPL -a često nije vidljiv u kreditnoj datoteci, a zajmoprimci bi mogli pokušati dobiti kredit na više strana’, tvrde analitičari Fitcha.
Studije su pokazale da kada potrošači plaćaju na rate, obično troše više
Mnogi mladi potrošači kažu da koriste opciju “kupi sada, plati kasnije” jer žele novu odjeću ili elektroniku, a nemaju novca, rekao je CNBC-u Joseph Flowers, tvorac sadržaja s punim radnim vremenom. Ovaj 22-godišnjak redovito ažurira svoju garderobu za svoje video zapise na društvenim mrežama i koristi Afterpay kada račun pređe 300 dolara.
‘Ova generacija voli kupovati mnogo stvari’, rekao je Flowers, koji je počeo koristiti Afterpay kad su mu se obratili za reklamnu kampanju. ‘Potrošim mnogo novca i osjećam se bolje kad ne moram sve platiti odjednom’, prevladavajući je način razmišljanja.
Razbijanje troškova jer se “tako čine manjim” nije neuobičajeno među mlađim generacijama, koji ne žele razbijati glavu planiranjem budućnosti, rekla je Sarah Newcomb, bihevioralna ekonomistica u tvrtki za financijske usluge Morningstar.
U ovom modelu kupnje najopasnije je to što pozajmljivači ne mogu provjeriti ‘kreditni rejting’ potrošača, što onda otvara vrata nekontroliranom zaduživanju, upozoravaju analitičari. Za sve je, dakako, ‘kriv’ online shopping koji je mnoge od nas dodatno oslobodio u kontekstu veće potrošnje, posebno u posljednjih godinu i pol dana otkako traje pandemija sa sporadičnim lockdown-om.
Kako je ovaj trend postao raširen?
Na TikToku i društvenim medijima postoji kultura u kojoj ljudi prekomjerno troše, a to pridonosi rastu kupovine po modelu “kupi sada, plati kasnije”. Mnoge platforme koriste TikTok za plaćene reklamne kampanje s utjecajnim osobama, platformu koju milenijalci i generacija Z također koriste.
Neki stručnjaci kažu da nakon financijske krize mlađe generacije izbjegavaju tradicionalne kredite i zaduženja. Pripadnici mlađih generacija ne žele brinuti oko prekomjernog korištenja kreditnog limita kod Klarne ili Afterpaya, uz dodatak da oni “ne znaju da ste vlasnici bilo čega”.
Mnogi mladi Amerikanci kažu da “kupi sada, plati pa kasnije” koriste, ali štedljivo. Od ispitanika, najmanje četvero je reklo da kupnja mora biti veća od 100 dolara. Važno je ipak upozoriti na prekomjernu potrošnju kao redovitu nuspojavu u ovom modelu kupovine, a to je lekcija koju su mnogi naučili kad su izgubili posao tijekom pandemije i teško se borili s plaćanjem računa na rate.
Izvor: tportal.hr