© Copyright 2012 - 2024   |   Podržava EOS Matrix

Čak 75 posto Hrvata kupuje online: Donosimo savjete kako se zaštititi od prevaranata na internetu

Kupovina iz udobnosti vlastitog doma bez odlaska u trgovine sve više raste i u Hrvatskoj. Online kupci nisu više samo građani mlađe dobi, kupuju i oni nešto stariji.

Prema istraživanju Geoposta E-shopper barometar broj hrvatskih e-kupaca porastao je u odnosu na razdoblje prije pandemije. Čak 75% hrvatskog stanovništva kupuje online čime su Hrvati dosegnuli europski prosjek. Ipak, hrvatski redovni e-kupci manje impulzivno kupuju od europskih kupaca. U redovite online kupce spadaju osobe stare od 18 do 70 godina koje prosječno naručuju 4,3 paketa mjesečno.

Stariji su češće žrtve internetskih prevara

Upravo su osobe starije životne dobi često žrtve različitih prevara preko web stranica na kojima se oglašava prodaja različitih proizvoda i usluga. Kako upozoravaju iz policije, prodavatelji odnosno lažni kupci od žrtve prijevare traže sigurnosne podatke s bankovne kartice koje kasnije taj navodni kupac, odnosno prevarant može zloupotrijebiti.

Prevaranti također često oglašavaju proizvode ili usluge koje ili ne postoje ili nisu njihove da bi ih prodavali. Uvjerit će neku osobu da izravno plati na njihov račun, ali plaćena roba nikada neće stići. Prije nego li se netko odluči na kupovinu preko Interneta, treba istražiti podatke o prodavatelju. Tako će potencijalni kupac biti sigurniji u njihovu pouzdanost. Zato treba izbjegavati prodavatelje s lošim kritikama i ocjenama.

Ako se kupuje roba više ili visoke vrijednosti, treba inzistirati da se ta roba vidi prije nego se plati, savjetuju iz policije.

Prevaranti se mogu pretvarati i da su kupci

I oni koji nude usluge mogu također postati žrtve prijevara u slučaju da povjeruju da lažni kupac doista želi kupiti njihovu robu, odnosno proizvod ili uslugu. U takvim slučajevima, lažni kupac traži od prodavatelja da mu pošalje robu ili izvrši uslugu uz obećanje naknadnog plaćanja.

Donosimo nekoliko preporuka za sigurnu kupovinu i prodaju te zaštitu kartičnih podataka:

Ako objavljujete oglas za prodaju nekog proizvoda ili usluge na internetskom oglasniku, za uplatu na vaš račun zainteresiranom kupcu nikada ne šaljite broj kartice, datum važenja ili CVV/CVC broj s poleđine kartice! Nikada ne šaljite fotografiju obje strane svoje kartice.

Nije potrebno autorizirati karticu putem 3D-Secure programa kako bi kupac izvršio uplatu na vaš račun. Ne treba, također, odgovarati na poslane poveznice u kojima se od vas traži da unesete podatke o kartici ili podatke o limitima po svojim karticama.

Prije objave oglasa za svoje usluge ili proizvode, pomno pročitajte i sigurnosne smjernice koje se nalaze na istome.

Ako zainteresirani kupac kontaktira prodavatelja s namjerom da kupi usluge ili proizvode, dovoljno je kupcu poslati IBAN svog računa.

Koristite mobilni uređaj te stolno ili prijenosno računalo koje je zaštićeno najnovijim sigurnosnim softverom.

Koristite online trgovine iz Hrvatske ili drugih članica Europske unije jer su puno veće šanse da mogu riješiti moguće probleme.

Provjerite prodavatelja prije nego se im dijelite kartične podatke preko interneta ili telefona.

Provjerite uvjete poslovanja internetske trgovine. Pažljivo proučite uvjete plaćanja, dostave, reklamacija i povrata.

Kartične podatke unositesamo na sigurnim stranicama – potražite ’https’ na početku adrese internetske stranice te sličicu neotključanoga lokota pored trake za adresu (’s’ kao secure ili siguran, a ne s uobičajenim ’http’).

Nikome ne otkrivajte lozinke, čak niti preko telefona. Banka nikada neće tražiti PIN ili lozinku.

Oprez pri korištenju interneta u kafićima ili tijekom aktivnosti na forumima, u virtualnim sobama za chat ili na društvenim mrežama – prevaranti ih često koriste kako bi otkrili nečije osobne podatke.

Izbjegavajte korištenje opcije automatskoga dopunjavanja i ispunjavanja obrazaca na internetu. Prevaranti vrlo jednostavno mogu pristupiti takvom programu.

Pripazite na lažne e-poruke (phishing) financijskih institucija u kojima se traže potvrde podataka o računu. Takve e-poruke treba prijaviti institucijama od kojih navodno dolaze kako bi se pomoglo u razotkrivanju prevaranata. Banke nikada od svojih korisnika ne traže potvrdu preko e-poruka.

Redovno ažurirajte antivirusni program i postavke vatrozida na računalu.

Zlatni savjeti za kupovinu preko interneta:
– kupujte samo od provjerenih on-line trgovina,
– odustanite od kupnje ako sumnjate na moguću prevaru
– ne vjerujte ponudama i rasprodajama predobrima da bi bile istinite